Diary of Renia Spiegel

O filmie

seria edukacyjna | Polska 2023

Projekt edukacyjny Żydowskiego Muzeum Galicja i Fundacji Edukacji i Sztuki.

Dziennik Reni Spiegel (1924-1942), pisany w Przemyślu od stycznia 1939 do lipca 1942 roku, jest bez wątpienia cennym źródłem historycznym i niezwykłym zapisem ostatnich lat życia tej młodej, utalentowanej, ambitnej kobiety.

Aby przybliżyć dziennik Reni szerszemu gronu odbiorców, zwłaszcza młodzieży w Polsce i zagranicą, Żydowskie Muzeum Galicja we współpracy z Fundacją Edukacji i Sztuki realizuje projekt polegający na stworzeniu serii krótkich filmów oraz towarzyszącego im programu edukacyjnego, opartych na fragmentach pozostawionych przez nią zapisków.

W każdym odcinku przedstawiony został fragment dramatycznej historii Reni Spiegel oraz kontekst historyczny II wojny światowej i Holokaustu, ale także bardziej ogólne tematy. Zależy nam na tym, by poprzez historię Reni mówić również o sprawach uniwersalnych: ogólnoludzkich wartościach, empatii, prawach człowieka, szacunku i tolerancji oraz o zagrożeniach dla tych wartości – ksenofobii, wykluczeniu, prześladowaniach.

The project The Diary of Renia Spiegel – Digital Storytelling and Education for Human Rights was made possible with the support from the US Consulate General in Krakow.

Fragment wywiadu dla TVN24

Powstało osiem animowanych odcinków, które pokazują przełomowe momenty opisane w dzienniku. Twórcom zależało na pokazaniu historycznych wydarzeń, ale też oddaniu emocji opisanych przez Renię. – Udało nam się stworzyć plastykę na tyle mocną, która jest doskonałą metaforą dla kart tego dziennika. Ta kombinacja gry aktorskiej, w połączeniu z animacją 2D, bardzo dobrze się sprawdza w takim metaforycznym opowiadaniu o tamtych czasach – podkreśla reżyser Miłosz Kozioł. 

W dzienniku Reni możemy znaleźć sporo wierszy. Ze spisanych w nim tekstów wypływa ciągła tęsknota kobiety za swoją matką. Błahe historie z życia nastolatki przeplatają się z obrazem II wojny światowej. – Jest ogromnie ważnym źródłem historycznym biorąc pod uwagę, jaki okres obejmuje „Dziennik Reni Spiegel”. Atmosfera wtedy panująca, moment wybuchu wojny. Ponieważ Renia pisze w Przemyślu. Całe zagadnienie okupacji sowieckiej, życia pod tą okupacją, potem walk niemiecko-sowieckich, potem okupacji niemieckiej i prześladowań ludności, zagłady ludności żydowskiej. To wszytsko tam jest. W tej sytuacji mamy młodą, bardzo wrażliwą, niezwykle utalentowaną kobietę, która opisuje tę otaczającą ją rzeczywistość – przekonuje scenarzystka Anna Wencel.

Cel społeczny

“Kto nie zna historii, skazany jest na jej powtórzenie.” – George Santayana

Edukacja historyczna odgrywa istotną rolę w kształtowaniu wartości społecznych, takich jak empatia, tolerancja, i szacunek. Uczy nas rozumieć różne perspektywy i konteksty historyczne, co sprzyja budowaniu społeczeństw opartych na zrozumieniu i współpracy.

Ponadto, poprzez zgłębianie historii, zyskujemy cenne lekcje i perspektywy na przyszłość. Poznając konsekwencje działań ludzkich, biorąc pod uwagę tragiczne skutki wojen i konfliktów, stajemy się bardziej świadomi zagrożeń i wyzwań, z jakimi przyszło nam się mierzyć.

Poprzez naukę z historii, możemy przyczynić się do zapobiegania konfliktom, przemocy i nietolerancji w przyszłości.

Projekt Dziennik Reni Spiegel – wirtualna opowieść i edukacja na rzecz praw człowieka jest realizowany dzięki wsparciu Konsulatu Generalnego USA w Krakowie.

Ekipa

Reżyseria: Miłosz Kozioł Tomasz Głodek 

Producent: Żydowskie Muzeum Galicja 

Producent wykonawczy: Fundacja Edukacji i Sztuki Mateusz Mirocha 

Scenariusz: Miłosz Kozioł, Anna Wencel 

Wystąpili: Kaja Kozłowska Marcin Sosnowski Elizabeth Bellak 

Opracowanie plastyczne i animacja: Tomasz Głodek 

Kierowniczka produkcji: Aleksandra Mirocha 

Kostiumy: Katya Starodubowa 

Zdjęcia: Mateusz Mirocha 

Operator kamery: Kamil Małecki 

Mistrz oświetlenia: Artur Adamiec 

Oświetlacz: Bartosz Kurkiewicz 

Ostrzyciel: Piotr Januszkiewicz 

Charakteryzacja: Joanna Darnikiewicz 

Rekwizyty: Szymon Wiącek

Postprodukcja dźwięku: Julian Gołosz, Bartek Grzybkowski 

Opracowanie muzyczne: Julian Gołosz

Online: BOSKO Sp. z o.o. 

Studio: Kakadu Studio 

Asystent planu: Daniel Wójcik, Ewelina Olendzka 

Współpraca produkcyjna: Katarzyna Suszkiewicz, Jakub Nowakowski, Oren Rudavsky, Jagoda Misiewicz